вівторок, 26 лютого 2019 р.

Міжнародний день рідної мови


21 лютого – Міжнародний день рідної мови!
Лінгвістична гра «Я люблю Україну»
Мета: показати багатство української мови, довести, що рідна мова – це духовна святиня, найбільший і найдорожчий наш скарб; розвивати почуття національної гордості; виховувати шану й любов до української мови, до батьківщини, національної культури.
Обладнання: святково прибраний клас; презентація «21 лютого – Міжнародний день рідної мови», відеоролик, маршрутні листи.
Цільова аудиторія: учні 5-11класів.
Хід заходу
І - Вступне слово вчителя
Добрий день, шановні друзі!
Ми зустрілися у тіснім крузі
Слухати диво калинове –
Рідне українське слово.
Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших – це мова. Ми зібралися сьогодні недаремно: ще раз переконаємося, що мова – багатство народу, його душа. Наш завдання – розширити знання про мову, її досконалість, вагомість, красу значення та роль у суспільстві, наполегливо вивчати її.
- Чому саме сьогодні ми святкуємо Міжнародний день рідної мови? (Перегляд відеоролика)
Сьогодні ми зіграємо в лінгвістичну гру «Я люблю Україну!»
Отже, почнемо!
ІІ – Звучить музика. З'являється ведуча.
Ведуча. Добрий день, шановні глядачі. В ефірі телевізійний «УТ-1» і щотижнева програма «Так буде українською». З вами ведуча (прізвище та ім'я).
Сьогодні в нашій програмі ви станете спостерігачами лінгвістичної гри, учасники якої - учні 5-11класів.
Звучать фанфари. З¢являються учасники гри.
 Із задоволенням представляю вам наших гравців. За лівим столом розташувалась команда під назвою…, за правим від мене столом знаходиться команда … Привітаємо учасників.
Гра має бути напруженою, але чесною й справедливою. В оцінюванні нашої гри, відповідей
учасників, їх артистизму, знань української мови, дотепності й спритності нам допоможе вельмишановне журі.( Знайомство з членами журі)
Мов на світі багато, а тепер подивіться відеоматеріал, який підготували наші кореспонденти.
ІІІ – Показ відеоматеріалу (Короткий зміст)
Журналіст. Сьогодні 21 лютого Міжнародний день рідної мови. Балачки велися навколо різних проблем. І нарешті заговорили про мови: чия мова краща і котрий із них належить світове майбутнє. Перший заговорив англієць.
Англієць. Англія – країна завойовників, мандрівників і мореплавців. Англійська мова – це мова Шекспіра, ,Байрона, Діккенса, Ньютона, Дарвіна. Безумовно, англійській мові належить світове майбутнє.
Німець. Ні в якому разі. Німецька мова – це мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, - які займають більше половини Європи. Це мова філософії, техніки, армії, медицини, мова Шіллера, Гегеля, Канта, Вагнера, Гете. І тому, безперечно, німецька мова претендує на світове панування.
Італієць. Панове, ви обидва не маєте рації. Італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики й кохання. Мелодійною італійською мовою написані кращі твори епохи Відродження, твори Данте,Боккаччо, Петрарки, лібрето знаменитих опер Верді, Пучіні, Россіні. Тому італійська мова має бути провідною у світі.
Українка. Я також могла и сказати, що моя рідна мова – це мова незрівнянного сміхотворця
Котляревського, мова геніального Т. Шевченка. До пророчих передбачень шевченківської поезії досі ніхто у світі так і не піднявся. Це лірична мова кращої з кращих поетес світу - Лесі
Українки, мова нашого філософа – мислителя Франка, який вільно володів чотирнадцятьма мовами, у тому числі й названими тут. На нашій мові звучить понад триста тисяч
народних пісень, тобто більше, ніж у вас усіх разом узятих. Я можу назвати ще багато славних імен свого народу, проте вашим шляхом не піду. Ви ж, по суті, нічого не сказали про багатство й можливості своїх мов. А могли б ви своїми словами написати невеличке оповідання, в якому б усі слова починалися з однієї літери?
Усі – Ні, ні, ні. Це неможливо.
Українка. Це у вас неможливо, а нашою мовою це зовсім просто. (до німця) Назвіть будь-яку літеру.
Німець . Нехай буде літера «П».
Українка. Добре. Оповідання називається «Перший поцілунок»
Журналіст. Коли українець дочитав оповідання до кінця усі зааплодували. Усі визнали: милозвучна,багата українська мова житиме вічно.

Ведуча. ( Після перегляду відеоролика)

Дякуємо нашим кореспондентам. І дійсно ми з вами одержали у спадок багато розвинену,
мелодійну мову. Нею можна висловити все.
Ведуча. Сьогодні у нас свято. І ми з вами будемо проводити гру, яку вже полюбили всі мешканці нашої держави. Отже, у нас конкурс «Я люблю Україну». Кожен конкурс повинен оцінюватися, тому представляємо наше журі.
(Представлення журі)
А зараз слово нашим командам.
( Представлення команди синього сектора)
1. Капітан команди «Синіх»
Капітан в команді я –
Мудра в мене голова.
Українську я добре знаю,
Медалістом стать бажаю.

Є Даша й Настя у нас,
Милі мають личка,
Завжди разом як сестрички.
Люблять працю та навчання,
Музику та малювання.

Кирило й Владик – вірні друзі в нас,
Рівняння складають – просто клас!
Допоможуть усім і всюди,
Бережуть природу дуже.

Вікторія гарна, як уранці квітка,
Вміє фарбами писати,
Як художник малювати.

Разом: Ми – команда, просто аси.
Переможемо всі ми класи,
Конкурс виграти бажаєм,
Перемогу обіцяєм.

(Представлення команди жовтого сектора)
2. Капітан команди «Жовтих»
Разом: Україну любим теж,
Тій любові – нема меж.
Граєм, бігаєм, вчимося,
Труднощів не боїмося!

Капітан команди – я,
Всі ми – як одна сім'я.
Вмію всіх зібрати враз,
Командир я – просто «клас»!

А Кирило наш – гарний хлопець,
Круглолиций, синьоокий,
Вправно він уроки робить,
Допоможе, як попросять.

У команді є у нас
Поетеса – просто «клас»!
Вірші всі вона складає,
І наснаги нам бажає.

Ви не дивіться, що наші хлопці маленькі.
Швидко бігають вони.
Тай знань їм не позичати,
Вміють добре рахувати.

Учитель. Мета нашого конкурсу – показати багатство
української мови, довести, що найбільший
і найдорожчий наш скарб.

Правила конкурсу:
1.За правильну відповідь команді нараховується один бал.
2. Після кожного етапу конкурсу члени журі повинні
оголосити результати.
3. За порушення дисципліни, підказки, викрики, журі має
право зняти з команди один бал.
( Учитель знайомить і дає цей лист кожній команді і команди підписують його)
Кожній команді роздаються маршрутний лист.

Ведуча. Оголошую І конкурс «Мовна розминка»
Наш народ має свою давню історію, багаті традиції. Усе це сприялорозвитку родної творчості. Напевно, всі ви знаєтеукраїнських пісень, казок. Однак у повсякденному життічастіше за все можна почути народні приказки.
Тому завдання першого конкурсу:
Відгадати другу частину приказок.
(За кожну правильну відповідь – один бал)
№1. Зупинка «Усна народна творчість»
1. Праця людину годує, а лінь…. (марнує).
2. На сонці тепло, а біля матері…. (добре).

3. Зробив діло – гуляй ….(сміло).
4. Хто рано посіє, той рано…. (пожне).
5. Мудрим ніхто не вродився, а…. (навчився).
6. Без труда нема…. (плода).
7. Хто стане орати, той стане ….(багатим).
8. Книга вчить, як на світі ….(жить).
9. Одна голова – добре, а дві - …(краще).
10. Не кажи «Не вмію», кажи ….(«Навчуся»).
11. Слово не горобець «як вилетить – не …(впіймаєш)».
12. Злагода будує, а незгода …. (руйнує).
13. Злий плаче від заздрості, а добрий від…(радості).
14. Під лежачий камінь і вода не …(тече).
15. Вік живи – вік ….(учись).
16. Вчення світло, а невчення - ….(тьма).
17. Праця чоловіка годує, а лінь …(марнує).
18. Більше діла – менше….( слів).
19. Книга вчить, як на світі….(жить).
20. Хто дбає, той і…. (має).
21. Дерево міцне корінням, а людина – родом і ..(народом).
22. Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто…(ти).
Ведуча. Слово нашому вельмишановному журі.
(Журі оцінює і оголошує результати конкурсу).
Зупинка № 2 «Дружна команда»
Ведуча. Конкурс ІІ «Пантоміма»
За допомогою жестів та міміки покажіть
прислів¢я так,Щоб команда суперників змогла
відгадати його. (4бали)
· Баба з возу – кобилі легше.
· Не кажи «гоп», поки не перескочиш.
· Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
· У нього не розживешся і льоду серед зими.
(Журі оцінює і оголошує результати конкурсу)

Ведуча. Конкурс №3 Зупинка «Розумний капітан»
Хто більше складе слів зі словосполучення Української мови.
Учитель. У нашій студії сьогодні зібралися вболівальники
активні й кмітливі, небайдуже до всього,
що відбувається. Поки працюють капітани
й відпочивають команди, ви можете
збільшити кількість балів своєї команди.
Конкурс №4 Завдання для вболівальників
Секрет (загадка)
1. Що у світі найшвидше? (Думка)
2. У вогні не горить, у воді не тоне.(Правда)
3. Що мовчить, а розуму навчить?(Книга)
4. Грамоти не знаю, а цілий вік пишу. (Ручка,олівець)
5. Чорні, криві, від роду німі, а стануть в ряд – враз
заговорять.(Літери)
6. Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль.(Сон)
7. Що посеред землі стоїть? (Буква М)
8. На небі одне, а в баби двоє. (Буква Б)
9. Через що ти ходиш у школу? (Через поріг)
10. Якого каміння нема в морі? (Сухого)
11. Який рік тягнеться один день? (Новий)
12. Чим закінчується вечір і починається ранок .(Буквою Р)
Ведуча. Дякуємо нашим вболівальникам,і послухаємо
капітанів команд.(Капітани зачитують
новоутворені слова)
(Журі оцінюють командирів і вболівальників і
оголошують результати.)
Ведуча. Шановні команди запрошуємо вас до наступної
Зупинки №5 «Мовні асорті»
Кожна команда має за 2 хвилини дати як можна більше
відповідей на однакову кількість запитань.

Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей.
Запитання для команди №1
1. Державна мова України. (Українська)
2. З якого знаку починається діалог?( З тире)
3. Наука, що вивчає звуки мови. (Фенетика)
4. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)
5. Як називаються літери, що записані в певному порядку?
(Алфавіт)
6. Що вивчає графіка? (Знаки письма)
7. Скільки букв «О» в слові «Молоко»?(Три)
8. Слово, що має багато знань. (Багатозначне)
9. Остання буква у слові «сім» (Ем)
10.Назвіть одним словом нерозривні словосполучення.
(Фразеологізми)
11.Словниковий склад мови.(Лексика)
12. Скільки звуків у слові «джміль»?(Чотири)
Запитання для команди №2
1. Найменша одиниця мови. (Звук)
2. Слова, що мають спільний корінь.(Спільнокореневі)
3. Скільки звуків у слові «легенький» (Вісім)
4. Який знак ставиться в кінці розповідного речення?
(Крапка)
5. Яка буква не має звука? (М¢який знак)
6. Словник, з якого дізнаються значення слів.(Тлумачний)
7. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)
8. Частина слова перед коренем.(Префікс)
9. Речення з однією граматичною основою.(Просте)
10.У що береться пряма мова? (У лапки)
11. Розмова двох осіб. (Діалог)
12.Що вивчає орфографія? (Правопис слів)
(Підбиття підсумків. Виступ представника журі)
Ведуча. Напружена гра. Учасники прагнуть перемогти,
тому наступне завдання називається.

Ведуча. Наш ефірний час завершується . Слово журі.
(Журі підбиває підсумки гри)
Виступ головного журі. Нагородження переможця
подарунками, дипломами учасників лінгвістичної гри.
Ведуча. Час ефіру вичерпано. Дякуємо за прекрасну гру.
Бажаємо всім учасникам у вивченні рідної мови, говоріть
нею, спілкуйтеся нею, бо це справді божий дар.
(Перегляд презентації)
Шановні учасники, гості! Дякуємо за увагу. З вами була
(прізвище, ім¢я ведучої) й програма « Я люблю Україну»
До зустрічі на каналі УТ-1.


Немає коментарів:

Дописати коментар

САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ   САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОЦІ СЬОГОДНІ НА УРОЦІ