понеділок, 17 квітня 2017 р.

Вивчаю досвід Ольги Криворотенко

Вивчаю досвід Ольги Григорівни Криворотенко, вчителя української мови та літератури КЗ "Ганнівського НВК" СЗШ-ДНЗ" Верходніпровської районної ради Дніпропетровської області

Майстер-клас Ольги Криворотенко




Важко однозначно сказати, чим є для учня урок літератури: це і розкриття таємниць людського буття, це і цікава школа життя,  це і неповторна зустріч з прекрасним, це і  «безсмертний дотик до душі», це і незабутні хвилини спілкування з мистецтвом слова, з мудрим наставником, з однолітками, це місце, де тебе слухають і чують…

На ІІІ (фінальному) етапі конкурсу –захисту науково дослідницьких робіт секції зарубіжної літератури для десятикласників тема власного висловлювання у цьому році  звучала так: »Чому дієслово читати не можна поставити в наказовому способі? Спробуємо і ми знайти відповідь на це запитання у ході майстер–класу .

Упродовж заняття учасники  актуалізують знання про традиційні прийоми мотивації учнів до читання художніх творів  (робота із заголовком, із епіграфом, коментоване читання ), а також знання про основні інноваційні  прийоми (прийом інтриги,   прийом “25 кадр”, буктрейлер, анонс, сторінка героя в соцмережі та ін.), отримають практичні навички їх створення .

Прийоми актуальні, популярні в педагогіці, мають  наукове  підґрунтя та нові ідеї, що відповідають  тенденціям сучасної освіти та методиці  навчання предмета.

Ефективність заняття автор прагне реалізувати через  здобуття кожним присутнім  практичних  навичок використання прийомів мотивації  ,через аналіз результатів своєї діяльності.

Учитель має власну  педагогічну  харизму, здатність до імпровізації, належні  ступінь впливу на аудиторію та ступінь готовності до поширення і популяризації свого досвіду, прагне бути ерудованим, мислити  нестандартно  та інноваційно. Стиль спілкування невимушений, автор дотримується  культури інтерпретації досвіду.




Класному керівникові

Як зробити клас керованим?


Лабораторія — це наукова установа, де йде некваплива, копітка робота над новими досягненнями. Досягнення вчителів народжуються так само повільно й тільки в результаті безпосередньої роботи на уроці. Урок для нас і є наукова лабораторія. Однак, дозвольте помітити, не будь-яка діяльність, не всі «досліди» у нашій лабораторії приносять бажаний результат. Але невдалий досвід — це теж досвід. Розумна людина й на чужих помилках учиться й свої намагається не повторювати.
Кілька останніх років я із задоволенням приймаю запрошення читати лекції в обласному інституті безперервної освіти. І за ці роки накопичилось досить багато записів, які часом ведуться на полях лекцій, що так чи інакше стосуються питань загальної методики викладання, особистого досвіду, «родзинок» уроку.
Слово вчителю в авторській стилістиці
«Перед уроком — “хвилина спілкування”, відкрита доброзичлива манера спілкування, що задає позитивні емоції...»
Ніколи не починати урок, якщо клас не готовий до нього (на парті — зошит, підручник, щоденник, пенал та ін.) або клас шумить.
Щоденник — засіб спілкування з родиною. Ідемо разом додому після уроку, якщо є необхідність, «напрошуюся на чай».
Як театр починається з гардероба, так і урок починається ще до дзвінка. Дві ситуації: перша — лунає дзвінок на урок, учителя немає на місці, клас відданий сам собі, шумить і радіє життю, потім вбігає захекана Марія Іванівна й з ходу починає тренувати голосові зв’язки.… Друга ситуація: за кілька хвилин до уроку вчитель уже в класі, під його наглядом діти готуються до уроку, відбувається живе, безпосереднє спілкування, і тільки за дзвінком:
«Встали усі. Здрастуйте. Сідайте. Починаємо урок». Якщо «хвилина спілкування» — це щось часто повторюване, то умовно її можна назвати ритуалом. Наявність ритуалу входження в урок — це дуже цінне надбання. Ритуали можуть бути дуже різні, скажімо, якщо ви працюєте за кабінетною системою, то під час входу до приміщення привчіть пропускати вперед дівчат або увімкніть музику на одну хвилину, поки діти готуються до уроку, і т. ін.
«Ніколи не починати урок, якщо клас не готовий до нього (на парті — зошит, підручник, щоденник, пенал та ін.) або клас шумить» — вислів зі збірника золотих правил для вчителя. Цього треба дотримуватись завжди й у всіх ситуаціях».
«Привернути увагу до теми уроку, зацікавити різними прийомами роботи. Індивідуальні бесіди з потенційними порушниками. Традиційний прийом: порушник стоїть у куті або біля стола. Не кричати (хоча не завжди вдається)». 
Проглядається «дресирувальник». Є дине, що не дуже зрозуміло,— як визначити «потенційного» порушника? А як же презумпція невинності?
«Продумати всі етапи уроку. Учнів треба “закохати в себе”. Тут усе важливе: і зовнішність, але особливо професіоналізм учителя, дикція, артистизм, виразність подачі матеріалу».
Без коментарів. Явна перевага в поведінковій ролі вчителя складової «клоун». Якщо для вчителя цього достатньо — то це прекрасно.
«Зацікавити учнів, втягнути в дискусію, помінятися ролями (учитель — учень), не кричати (реакція на інтонацію), йти до дітей з добром, вони це відчують і зрозуміють».
Помінятися ролями з учнем, якщо це спонтанне рішення (як відповідь на конкретну ситуацію) — це цікавий варіант, головне, щоб цей прийом не перешкодив проведенню уроку.
«Запропонувати найгучнішому учню роль учителя, і довірити провести частину уроку (перевірку домашнього завдання або самостійну роботу)».
Це логічне продовження попередньої поради. Добре, якщо все вийшло в учня, у протилежній ситуації можна підіграти й акцентувати увагу на цьому. 
«Як вас по батькові? Сергійович! Дуже приємно. А що це, люб’язний Олександр Сергійович, у вас така неслухняність у класі, неповажне ставлення до педагога, колега? Наведіть порядок на уроці! А що, вам нема чого запитати за домашнім завданням?» Клас починає посміхатися над невдалим «педагогом», той прошмигує за парту й не висуває ніс до кінця уроку.
«Завжди бути готовим до уроку, мати про запас додаткові завдання для тих, хто не любить працювати, і любити, любити дітей. На любов відповідають діти тим же».
Додаткові завдання — це індивідуальний підхід, як правило, це завжди спрацьовує. Діти, які заважають проведенню уроку, дуже часто шукають елементарної уваги (або з боку вчителя, або з боку однокласників), тому дайте їм це!






Анкета для учнів «Ти і твоя родина».

1. Із ким у родині ти найбільш дружний?
2. Кому з рідних довіряєш свої таємниці?
3. Чи все про тебе знають батьки?
4. Чи розуміють тебе батько та мама?
5. Чи завжди батьки поводяться з тобою справедливо?
6. Якщо тобі погано, кому ти довіриш свої почуття?
7. До кого звернешся, якщо потрапиш у біду?


Анкета для учнів «Моя думка про себе»
1. Чи подобається тобі власне ім’я?
2. Чи вважаєш ти себе привабливим?
3. Чи відчуваєш ти труднощі при спілкуванні з
однолітками?
4. Які емоції ти переживаєш найчастіше?
5. Чи задовольняють тебе твої стосунки з батьками?
6. Чи хотів би ти щось змінити у своїх стосунках з
батьками? Що саме?


Тест «Готовність дитини до саморозвитку».
Визначте знаком (+) або знаком (—) наявність чи
відсутність у себе наведених нижче якостей.

1) У мене часто з’являється бажання більше дізнатися
про себе.
2) Я вважаю, що мені не потрібно в чомусь змінюватись.
3) Я впевнений у своїх силах.
4) Я вірю, що все задумане мною, здійсниться.
5) У мене немає бажання дізнатися про свої плюси та мінуси.
6) У моїх планах, я частіше сподіваюсь на успіх, ніж
на поразку.
7) Я хочу краще та ефективніше працювати.
8) Я вмію примусити себе, коли потрібно.
9) Мої невдачі багато в чому пов’язані з невмінням
щось робити.
10) Я цікавлюсь думкою інших про мої якості та
можливості.
11) Мені важко самостійно досягти задуманого і
виховати себе.
12) У будь-якій справі я не боюся невдачі й помилок.
13) Мої якості та вміння відповідають вимогам
навчання.
14) Обставини сильніші за мене, навіть якщо я дуже
хочу щось зробити.

Ключ до тесту:
1   2

  3   4   5   6   7   8   9   10  

11   12   13   14

+   -

  +   +   -   -   +   +   +    +

   -    +    -    -
Результати тестування:

10—14 відповідей співпадають з ключем: Учень готовий

до саморозвитку, йому притаманні урівноваженість, самостійність, упевненість.

6—9 відповідей співпадають з ключем: Учень прагне

більше дізнатися про себе, випробувати свої можливості на практиці.

1—5 відповідей співпадають з ключем: Учню потрібна

допомога і підтримка дорослих, він не готовий до саморозвитку.

Немає коментарів:

Дописати коментар

САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ   САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОЦІ СЬОГОДНІ НА УРОЦІ