понеділок, 17 квітня 2017 р.

Використання ігрових елементів на уроках української мови та літератури

       Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). На сьогоднішній день учитель повинен відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати, трансформувати навчальний процес, забезпечити умови для розвитку креативної особистості; сприяти виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти; сприяти позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленню; робити можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку.
      Саме тому для себе я обрала проблему  «Використання ігрових елементів на уроках української мови та літератури».  Моїм педагогічним і життєвим кредо є вислів:
 «Де вчитель посіє, там стелиться ласка,
Де  вчитель посадить, там сходить добро.
Бо вчитель – це доля складна і прекрасна,
І серце глибоке, як  сивий Дніпро».
Актуальність  досвіду, його практична значимість:
·         Сприяє глибшому засвоєнню знань, індивідуалізації навчання, визначенню й виявленню особистих інтересів учнів, рівня формованості у них необхідних умінь і навичок;
·         Сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти;
·         Сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні;
·         Забезпечує особистісно орієнтовану модель навчання;
·         Робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури.
 Теоретичну базу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на сучасних педагогічних те­оріях щодо організації навчального процесу,  зокрема інтелектуальних ігор на уроках української мови та літератури: А. Нісімчук «Сучасні педагогічні технології»,  А. Гин «Приемы педагогической техники», Л. Виговский «Развитие высших психологических функцій», А. Леонтьев «Избранные психологические произвидения».  
 Тема досвіду:
·        Використання інтелектуальних ігор як  засобу стимулювання мотивації та інтересу учнів під час вивчення рідної мови;
    Як результат, урок української мови у 8 класі з питання впровадження ігрових технологій був мною узагальнений і направлений для публікації до журналу «Нива знань».
      Особливого значення приділяю використанню на уроках інформаційних технологій. Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності,творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і
цікавим. Також забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання,
·        Створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей дитини на уроках словесності;
·        Створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня.
 Метою моєї роботи над проблемою є такі напрямки:
- створення оптимальних умов для розвитку здібностей дитини на уроках української мови і літератури;
- створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя і учня;
- розвиток соціальної та громадянської компетентності дитини.
У своїй педагогічній практиці апробую спосіб інтеграції окремих елементів таких технологій навчання, як:
     - технологія опрацювання дискусійних питань;
     - гра – як елемент розвивального навчання;
     - технологія колективно-групового навчання;
     - проектна система навчання;
      - інтегроване навчання.    
           Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку особистості.
       Особливої уваги приділяю технології  використання ігрових елементів на уроках української мови, що великою мірою забезпечує його проведення відповідно до найсучасніших загально педагогічних , психологічних і дидактичних вимог. Адже гра враховує вікові та індивідуальні особливості учнів, у яскраві тони забарвлює емоційне тло уроку, формує пізнавальну самостійність, активність й інтереси дітей.
    Л. Виговський висунув теорію «соціальної ситуації розвитку особистості», яка полягає в тому, що взаємини між дитиною та соціальним середовищем її існування виступають як головна умова формування її особистості. На думку іншого класика педагогічної науки О. Леонтьєва, особистість – це «…особлива якість, що її набуває індивід у суспільстві в цілісній сукупності взаємин, громадських за своєю природою, до яких індивід залучається».
          Отже, ознайомившись із працями вчених, переконалася у правдомовності  твердження про те, що гра – найбільш емоційна форма здобуття знань, вона дає дитині радість, створює стабільну ситуацію успіху і  водночас щонайповніше забезпечує мовний розвиток. 
         Не меншою мірою, ніж інші форми діяльності на уроці, гра сприяє активному формуванню світогляду дитини, її ідейних, моральних, духовних пріоритетів. Величезне і розвивальне значення гри: увага, пам'ять, уміння аналізувати й синтезувати, порівнювати й зіставляти мовні явища, стрімкість реакції, скоординованість дій – щонайкраще формуються саме під час гри.
        Тому  впроваджую такі види гри:
       АНТИСУРЖИК – АТЛАС СЛІВ
       Правила гри:
      учні одержують віддруковані тексти, до яких внесено зміни шляхом їхньої «суржикізації», тобто такого їх перетворення, яке наповнює текст невластивими для української мови елементами, породженими тісною взаємодією нашої мови з російською і невмінням розрізнювати форми обох цих мов. Завдання гравців полягає не тільки в «очищенні» тексту від суржикових елементів , а й в розробці супровідних пояснень, які з’ясовуватимуть, чому не можна так сказати й написати.
     АНАГРАМА
    Правила гри:
    учням пропонуються слова, із яких треба утворити нові шляхом пере  комбінування літер, складів.
           Використана на уроці гра урізноманітнює види діяльності, у гармонійному поєднанні з іншими методичними формами сприяє глибшому засвоєнню знань , індивідуалізації навчання, визначенню й  виявленню особистих інтересів учнів, рівня сформованості у них необхідних умінь і навичок.
     АСИНДЕТОН
    Правила гри:
     учні одержують тексти, складені з речень, у яких пропущено сполучники (у перекладі з давньогрецької мови «асиндетон» - безсполучниковість). Завдання гравців – правильно й швидко відновити пропущені сполучники.
     БІГ ІЗ БАР`ЄРАМИ – БУКВОПОШУК
    Правила гри:
    усі учні класу поділяються на дві, чотири або шість команд, кожна з-поміж яких має здолати кілька «бар’єрів» - виконати певні завдання. Ці завдання є орфографічного, орфоепічного, словотвірного, лексичного, фразеологічного, синтаксичного, пунктуаційного та стилістичного характеру.
    ВІД ДОБРИХ СУСІДІВ
    Правила гри:
     учні кожного ряду одержують по аркушеві з віддрукованим текстом та чистому аркушеві; на чистий аркуш вони переписують одержаний текст, але не в тому ж вигляді, а поставивши на місці орфограм три крапки і пропускаючи деякі розділові знаки. Після виконання цього завдання учні рядами обмінюються  підготовленими текстами й переписують їх, правильно заповнюючи пропуски й уживаючи розділові знаки. Потім відбувається перевірка: тексти зіставляються, проводиться обрахунок помилок, що їх припустилися учні.
     ВКРАПЛЕННЯ
    Правила гри:
    Учні одержують віддруковані перекладні тексти, у яких залишаються не перекладеними певні елементи – слова, фразеологізми, словосполучення.
     Цілком умотивованою і доречною виступає гра як форма контролю знань дитини, оскільки дає змогу оцінити роботу всього класу, зняти з дітей напругу, уникнути сполоханості, властивої для контрольних робіт. Форма гри найбільш удало й результативно розкріпачує дитину, знімає її скутість, бо ж помилки, яких дитина припускається під час гри, не дошкуляють так сильно, як під час звичайних вправ. До того ж учитель у грі не контролер, а гравець або ведучий, що додатково полегшує налагодження спілкування на уроці.
     Технологія - ігрова діяльність - це один із методів активізації самостійної пізнавальної діяльності школяра. Підбираючи ігри, я намагаюся поєднувати два елементи – пізнавальний та ігровий. Створюючи ігрову ситуацію відповідно до змісту програми, треба чітко планувати діяльність учнів, спрямовуючи їх на досягнення мети. Ігри дають можливість виділити з усього фактичного матеріалу, що пропонується дітям у навчальному плані, ті явища та факти, які можуть бути збережені пам’яттю як найбільш життєво важливі й цікаві у плані пізнання. На уроках літератури, як правило, це кросворди, ребуси, головоломки, літературні вікторини, диктанти.
   У своїй роботі я також навчаю учнів самостійно складати кросворди, ребуси, що змушує їх не тільки працювати зі змістом підручника, а й спонукає до роботи з енциклопедіями, довідниками, розвиває ерудицію. Тут пізнавальна діяльність учня переходить уже на вищий рівень.
     Дуже популярними серед моїх учнів є уроки у формі вікторин та КВК.
Під час підготовки і проведення КВК школярі вчаться творчо мислити, здобувати знання, швидко шукати правильну відповідь, розуміти своїх товаришів, виручати команду у скрутну хвилину. Підготовку до КВК розпочинаю вже з перших уроків вивчення теми: оголошую учням, що в кінці цієї теми ми проведемо урок у формі КВК, формуються команди, обираються капітани, і самі учні розподіляють обов’язки.
       Я простежила, що діти значно активніше і продуктивніше сприймають та засвоюють тему, коли на уроці використовую ігри.
        У результаті мною було виявлено, що гра забезпечує підтримання живого інтересу школярів до навчання. Вона впливає на розвиток психічних процесів: пам'яті, уваги, мислення; сприяє розвитку мови, діяльності та сприйняття дитини. У результаті формування цих факторів дитина розвиває свій інтелект та здобуває знання.
    Дидактичний матеріал підпорядковую виховній меті, добираю відповідні тексти, бо це шлях до оволодіння мовними скарбами.
розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки.
 Паралельно із основною проблемою розробила й уклала збірник диктантів для учнів 5 - 9 класів на основі краєзнавчих матеріалів – творчості письменника Синельниківщини, вчителя Дерезуватської ЗОШ,  Гусарова І. І. Збірник містить різні види диктантів: словникові, творчі, вільні, взаємоперевірочні, тренувальні, контрольні та інш. Апробацію даного збірника диктантів планую здійснювати з 2014-2015 н. р.
      У процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить і формувати творчу особистість учня.
       В. О. Сухомлинський говорив: «Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає до всього, що пізнає, що здійснює, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується».
         ХХІ століття означено напруженим пошуком нового світорозуміння, нових перспектив компетентної особистості, спроможної створити свій життєвий проект, відповідально ставитись до життя, упевнено приймати історичний виклик тисячоліття.
     Найважливішим завданням українського суспільства було і буде виховання покоління гуманістів і патріотів, для яких найвищим ідеалом є єдність особистих та національно-державних інтересів.
     Кожен народ органічно продовжує себе через систему виховання у своїх дітях, rенерує національний дух, ментальність, характер, психологію, сімейну родинно-побутову культуру, підґрунтям яких є збереження рідної мови, пізнання духовної спадщини батьків, дідів, прадідів, вивчення свого родоводу, життя за нормами народної моралі тощо.
    Національно-патріотичне виховання є пріоритетним аспектом виховної роботи школи, зорієнтоване на українську культуру, мову, народні традиції. Головна мета, яку поставив перед собою педагогічний колектив нашої школи, це –  виховання  школярів справжніх патріотів української нації, тобто набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, формування в дітях особистісних рис громадян України, розвиненої духовності та моральної культури.
     Педагогічний колектив Дерезуватської СЗШ працює в напрямку національно-патріотичного виховання біля 20 років. Провідна проблема школи: «Розвиток креативної особистості школяра на засадах національних традицій козацької педагогіки». На сучасному етапі розвитку суспільства педагогічний колектив школи розуміє потреби докорінного переосмислення навчально-виховної системи і, насамперед, виходить із таких позицій:
-         виховання національної свідомості, любов до рідної землі, родини, свого народу, держави Україна.
З цієї тематики вчителями школи проведено такі виховні заходи: «Ми - українці» , «Україно, мій коханий краю», «О слово рідне, хто без тебе я!» (вчитель української мови та літератури Гусарова Л. В.), «Ми чуємо тебе, Тарасе, крізь століття!», Рідна земле моя, Україно» (вчитель української мови та літератури Китченко В. П), «Відгомін барвистої землі» (вчитель початкових класів Костенко Т. В.);
-         збереження й зміцнення фізичного, психічного та духовного здоров’я учнів. Це уроки фізичної культури з елементами козацької педагогіки, спортивно-пізнавальні ігри, козацькі розваги: «Козацькі забави», «Ми козацького роду нащадки», «Гей ви, хлопці, славні запорожці», «Нумо, хлопці, нумо, козаки!»  (вчитель фізичної культури Гусаров О.І.), «Тато, мама, я – козацька сім’я» (вчитель початкових класів Мойсєєва К.І); сприяння набуттю школярів соціального досвіду, успадкування ними духовних надбань українського народу. Це відобразилося у позакласних заходах: «Ми матір називаємо святою», «Пісня буде поміж нас» (вчитель української мови та літератури Гусарова Л. В.), «Коса – дівоча краса», «Батьківська криниця» (вчитель початкових класів Гаркава Л. М.), « Веселий ярмарок українських страв» (заступник директора з навчально-виховної роботи Довга Л. В.).
    Наша школа – це дитяча козацька організація, кіш ім. Івана Сірка. Кіш складається з  куренів, у яких  обирається курінний отаман. Курені мають свої назви на честь відомих козацьких полководців та  історичних постатей України, мають напрямки роботи, свій девіз, прапор куреня, емблеми. Козацька Рада обирає кошового та козацьку старшину. Наш кіш має свій гімн «Марш дерезуватських козаків» , слова якого написав вчитель школи Гусаров І. І., музика – Білого І. І. Вони ж написали дитячу пісню для козачат «Козацька кулішна»  і пісню про рідне село «Кохана Дереза». Курені групують навколо себе гурти. Допомагає учнівському самоврядуванню заступник директора з навчально - виховної роботи Довга Л. В.
     Основу коша ім. Івана Сірка становить два гуртки: «Козацькими стежками» (керівник Гусаров І.І.), цей гурток має народознавчий напрямок роботи та «Джура» (керівник Гусаров О. І.).  має спортивний напрямок роботи. 
     У школі створено козацьку світлицю, народознавчий музей, кімнату  бойової та  трудової слави, діє тренажерна зала, де юні козачата мають змогу накачати м’язи, покращити свою фізичну підготовку.
     Для наших козачок і козаків стали традиційними походи, подорожі, екскурсії, експедиції ріднокраєм.  Члени гуртка «Козацькими стежками» побували в різних куточках Дніпропетровщини та за її межами. На основі зібраних матеріалів вийшли друком дві книжки: «Таємниця сільської скрині» та «З вірою в серці».
     Працюючи над проектом «Народний календар» , стали традиційними такі загальношкільні свята:  Покрови Святої Богородиці, Святого Миколая, Різдво Христове, Святого Валентина, Явдохи, Великдень, «Весілля мого села». Та найважливіше свято нашої школи  – це прийняття п’ятикласників в козачата в день Святої Покрови – покровительки козацтва. Козачата в національному вбранні проходять випробування, відповідають на запитання, а потім старші козаки на рогачі заносять великий казан каші, а малюки дерев’яними ложками під мелодію пісні «Козацька кулішна»  смакують справжню козацьку кашу.
     З метою вивчення історії рідного краю члени гуртка «Козацькими стежками» побували в х. Галушківка, с-щ. Петриківка, м. Жовті Води, с-щ Капулівка (Нікопольського району), відвідали Козачий водоспад на р. Кам’янці (Апостолівський р-н), о. Хортиця м. Запоріжжя,  могилу Івана Сірка,  ліцей №2 школи «Джур», Пустинно-Самарський монастир св. Миколая (Новомосковський р-н), Святогірський монастир Донецької області,  музей П. Калнишевського м. Новомосковська, здійснили  екскурс до м. Канів на могилу Тараса Шевченка,  а також відвідали Батьківщину Б.  Хмельницького – х. Суботів, що на Чернігівщині.
     Наші учні є учасниками й переможцями обласних та районних конференцій. Вони переможці етапу обласного конкурсу «Золотий колобок-2008»  в номінації «Кращий екскурсний маршрут ріднокраєм», у 2012 році учасники ІІ обласної краєзнавчої конференції учнівської молоді «Національно-патріотичне виховання підростаючого покоління на традиціях і звичаях народу України», 2013 рік – ІІІ місце в районних змаганнях «Нащадки козацької слави».
     У 2012-2013 н. р. наша школа приймала гостей обласного науково-практичного семінару. Вже звичним місцем зустрічі гостей школи, де учнівський та педагогічний колективи відтворюють історичну бувальщину, є Козацька могила «Майдан». Тут діти розповідають легенди нашого краю, співають пісні, а ще театралізовано демонструють фрагмент сценки боротьби українського козацтва з татаро - монгольською навалою. А козацький директор Гусаров А. І. на
баскому вороному коні шанобливо зустрічає гостей на подвір’ї нашої школи.
  У навчальному процесі також використовуємо елементи національно-патріотичного виховання.  М/О вчителів природничо-математичного циклу працює на засадах козацької педагогіки.
     Учитель української мови та літератури Китченко В. П. розробила систему уроків «Козацькому роду нема переводу». У цьому році вчитель планує надрукувати цю збірочку, яка є новим шляхом  до реалізації поставлених завдань на уроках, виховує мислячу людину, прищеплює любов до свого народу, вчить учнів бути свідомими громадянами своєї держави. Мета збірочки – допомогти вчителю урізноманітнити структуру уроків, відійти від шаблонів, навчити учнів творчо й самостійно мислити.
     Учениця 11 класу Кімаковська Руслана працює над науково-дослідницькою роботою « Історія рідного краю, козацтва славні сторінки у творчості вчителя Синельниківщини Гусарова І. І.». Мета цієї роботи – дослідити відображення сторінок історії рідного краю у творах письменника; роль козацтва в українській національній педагогіці;  дослідити козацький фольклор  рідного краю.
     Ця  робота планується до захисту на обласній учнівській конференції науково-дослідницьких робіт.
     Мною було розроблено і надруковано збірник диктантів для учнів 5-9 класів на основі творчості письменника Синельниківщини  Гусарова І. І.
     Учитель початкових класів Гаркава Л. М. випустила збірочки «Стежками Шевченківського життя», Калина – символ України», «Квітковий вернісаж». Заступник директора з навчальної роботи Цимбалюк Н. В. надрукувала збірочку «Юним козачатам – це практичний посібник, який сприяє національній свідомості підростаючого покоління. А її вишиті скатертини, вишиті  портрети Т. Шевченка є гордістю будь-якої виставки народної творчості села, району та області. Надія Володимирівна нагороджена дипломом VІ Обласного фестивалю-ярмарку «Петриківський дивосвіт».
     Отже, підсумовуючи вищезазначене, слід додати, що національно-патріотичне виховання є складовою частиною загального виховного процесу нашої школи, являє собою систематичне і цілеспрямоване формування в учнів високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, готовності до виконання громадянських і конституційних обов’язків .  Отож, одним із пріоритетних завдань педагогічного колективу нашої школи є формування в підростаючого покоління якостей патріота  на прикладах історії становлення України, українського козацтва, сучасних досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту, які несуть у собі приклад  моральних ідеалів.




                                            

Немає коментарів:

Дописати коментар

САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ   САМООЦІНЮВАННЯ НА УРОЦІ СЬОГОДНІ НА УРОЦІ