Методична розробка конкурсу
на краще читання віршів
за творчістю Т.Г. Шевченка
на краще читання віршів
за творчістю Т.Г. Шевченка
«Вогонь
Шевченкових поезій»
Мета: Розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка;
розвивати навички читання віршів напам’ять; виховувати інтерес і повагу до рідної мови, любов і глибоку шану до славного сина України – Великого Кобзаря.
Обладнання: Портрет Шевченка, рушники, виставка творів Кобзаря і
про Т. Шевченка, фотографії, репродукції картин Шевченка, презентація «Вогонь Шевченкових поезій»
Звучить мелодія «Думи мої, думи мої…»
Слайд 1. «Вогонь Шевченкових поезій»
Слово вчителя.
У мене в руках Шевченків «Кобзар». Дивишся на нього, і мимоволі спадає на думку, яке довговічне і прекрасне його життя. Цю безсмертну книгу читали ще сучасники Тараса Григоровича, далі їх діти, внуки і правнуки, тобто наші прадіди і батьки, сьогодні в «Кобзар» вчитуємося ми.
Ведучий. Магія Шевченкового слова незбагненна. І сьогодні ми зануримося у глибинний світ його поезій. Давайте пригадаємо сторінки з життя поета.
Т. Г. Шевченко народився
9 березня 1814 р. в селі Моринцях на Київщині
Слайд 2 «Хата батьків
Шевченка»
Ведуча.
Ведуча.
В похилій хаті край села
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
Нещасна мати сповила
Його малого й зажурилась,
і цілу ніченьку вона
За сина-кріпака молилась…
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
Нещасна мати сповила
Його малого й зажурилась,
і цілу ніченьку вона
За сина-кріпака молилась…
Звучить
вірш
«Садок вишневий коло хати…». Читає учень 5 класу Кравченко Микола.
Слайд 3 «Смерть матері
Шевченка»
Слайд 4. «Батько Шевченка»
Ведучий. Вірш «Думи мої…». Читає учениця 6 класу Мельник Анастасія.
Ведуча. Вірш «За сонцем хмаронька пливе…». Читає учениця 5 класу Бойко Ілона.
Слайд 4. «Батько Шевченка»
Ведучий. Вірш «Думи мої…». Читає учениця 6 класу Мельник Анастасія.
Ведуча. Вірш «За сонцем хмаронька пливе…». Читає учениця 5 класу Бойко Ілона.
Ведуча. Рано втративши матір, а потім батька, він з дитинства зазнав багато горя,
відчув на собі весь тягар кріпацтва. Деякий час Шевченко був у навчанні в
дяка-вчителя на становищі школяра-попихача. Вже у ті роки в нього виявляється
великий потяг до малювання. Після невдалих спроб знайти собі в сусідніх селах
учителя малювання Шевченко повертається до свого села і стає наймитом у попа.
Слайд 5. «Дитячі та юнацькі роки»
Ведучий. Вірш «Мені 13-й минало…» . Читає
учень 7 класу Паньков Олександр.
Ведуча. Коли Шевченкові йшов 15
рік, його взяли за слугу-козачка до молодого пана Енгельгардта. Разом із паном
Шевченко їде до Києва, а потім живе у Вільно і в
1831 р. приїжджає до Петербурга. Випадково знайомиться з художником Іваном Сошенком, а через нього – з відомими художниками й письменниками: Карлом Брюлловим, В. Жуковським, О.Венеціановим, Є. Гребінкою та ін. К. Брюллов малює портрет поета В. Жуковського, цей портрет було розіграно в лотерею і за виручені гроші 2500 крб. асигнаціями 22 квітня Шевченка викуплено у папа Енгельгардта. Молодий художник стає вільним слухачем Академії мистецтв, одним із улюблених учнів і товаришів К. Брюллова. Нарешті посміхнулася доля майбутньому поету. Однак, незважаючи на радісні події в петербурзький період життя, думи поета про Україну стають «сумними рядами».
1831 р. приїжджає до Петербурга. Випадково знайомиться з художником Іваном Сошенком, а через нього – з відомими художниками й письменниками: Карлом Брюлловим, В. Жуковським, О.Венеціановим, Є. Гребінкою та ін. К. Брюллов малює портрет поета В. Жуковського, цей портрет було розіграно в лотерею і за виручені гроші 2500 крб. асигнаціями 22 квітня Шевченка викуплено у папа Енгельгардта. Молодий художник стає вільним слухачем Академії мистецтв, одним із улюблених учнів і товаришів К. Брюллова. Нарешті посміхнулася доля майбутньому поету. Однак, незважаючи на радісні події в петербурзький період життя, думи поета про Україну стають «сумними рядами».
Слайд 6. «Початок
малярської та творчої діяльності»
Слайд 7. «Портрет Жуковського. Вручення відпускної»
Ведучий. Вірш «Доля». Читає учениць 9 класу Самарець Михайло.
Ведуча. Вірш «Муза». Чиає учениця 10 класу Кобченко Марина.
Слайд 7. «Портрет Жуковського. Вручення відпускної»
Ведучий. Вірш «Доля». Читає учениць 9 класу Самарець Михайло.
Ведуча. Вірш «Муза». Чиає учениця 10 класу Кобченко Марина.
Слайд 8. «Відпускна.
Видання «Кобзаря» 1840»
Ведучий. Перша
збірка Шевченка – «Кобзар» з’явилася друком майже день у день другої роковини
його викупу з кріпацтва у 1840 р. Розійшовся «Кобзар» швидко. Ця невеличка
книжечка з 8-ми творів молодого поета поставила Шевченка на перше місце в
українській літературі.
Ведуча. Уривок з поеми «Великий льох» «Три душі». Читає
учень 6 класу
Чебан Владислав.
Ведучий. Вірш «Думка». Читає учениця 10 класу Рябчук Альона.
Ведуча. Роки 1843-1847 – найплідніші в
творчості Шевченка. Поїздки в Україну, перебування на
Батьківщині в колі рідних і земляків, створення альбому «Живописна Україна».
Злет поетичної творчості. Участь у засіданнях Кирило-Мефодіївського товариства.
Враження від почутого, побаченого лягали незабутніми рядками в поезіях. До
речі, є припущення, що саме в цей період у 1846 р. Тарас Григорович побував у
Берестечку. Мабуть, саме тут народилися в душі поета рядки.
Ведуча. Вірш «Реве та стогне Дніпр широкий». Читає учениця 5 класу Зоріна Юлія.
Ведуча. Вірш «Реве та стогне Дніпр широкий». Читає учениця 5 класу Зоріна Юлія.
Ведучий. Тарас бачив раєм свою Україну, коли уявляв її без панського свавілля й
чужоземного ярма. Але такою вона мала бути лише тоді, коли її діти стануть на
захист своєї матері-Вітчизни. Тому так боліло йому безпам’ятство і рабська
покірність його сучасників – безмовних нащадків славних захисників-героїв, які
проливали кров за рідну землю.
Ведуча. Уривок з поеми «Гайдамаки». Читає учень 9 класу
Семчук Олег.
Ведуча. Було багато задумів і планів у митця, але їм не судилося здійснитися. 5 квітня 1847 р. – нова неволя. Його
заарештували. Царський вирок – десять років солдатчини і заслання без права писати
і малювати:
« О думи мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю.
Караюсь, мучусь ... але не каюсь...» – писав поет.
Час і неволя забрали у нього здоров’я, але не виснажили таланту…
Ведучий. Вірш «Мені однаково чи буду…». Читає учень 8 класу Курочка Віталій.
« О думи мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю.
Караюсь, мучусь ... але не каюсь...» – писав поет.
Час і неволя забрали у нього здоров’я, але не виснажили таланту…
Ведучий. Вірш «Мені однаково чи буду…». Читає учень 8 класу Курочка Віталій.
Ведуча. Вірш «Буває іноді старий…». Читає учень 11 класу
Тарасенко Максим.
Ведуча. Повернувшись
в Україну у 1857 році, Тарас Григорович продовжує працювати. Готує до видання
нового «Кобзаря». Ця книга була значно повнішою за попередні. Зазнавши
цензурних поневірянь, «Кобзар» вийшов друком у 1860 р.
Слайд 9. «Друзі біля
хворого Шевченка »
Ведучий. 9 березня 1861 р. друзі прийшли привітати хворого Тараса Григоровича з сорок сьомою річницею від дня народження, а 10 березня Великого Кобзаря не стало.
Ведучий. 9 березня 1861 р. друзі прийшли привітати хворого Тараса Григоровича з сорок сьомою річницею від дня народження, а 10 березня Великого Кобзаря не стало.
Слайд 10. «Автограф «Заповіту»
Ведучий. «Заповіт». Читає учень 7 класу В’юшин Владислав.
Слайд 11. «Могила та музей Шевченка»
Ведуча. Творчість Шевченка – це книга буття українців, своєрідна візитна картка українського народу. Нас просто не існує без Шевченка. «Шевченко – це Україна, Україна – це Шевченко».
Щаслива мати, порадивши сина.
Щасливий син, прославивши її.
На світі є Шевченко й Україна –
То батько й мати, дорогі мої.
Пашисті дні і ночі солов’їні,
По небу сонця щирозлотий літ.
І скільки літ судилось Україні –
Тарасові судилось стільки літ.
Ведуча. Творчість Шевченка – це книга буття українців, своєрідна візитна картка українського народу. Нас просто не існує без Шевченка. «Шевченко – це Україна, Україна – це Шевченко».
Щаслива мати, порадивши сина.
Щасливий син, прославивши її.
На світі є Шевченко й Україна –
То батько й мати, дорогі мої.
Пашисті дні і ночі солов’їні,
По небу сонця щирозлотий літ.
І скільки літ судилось Україні –
Тарасові судилось стільки літ.
Слово вчителя.
Шевченко наш,
Він для усіх століть.
Він – як Ісус Христос для України.
Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть,
І вас вже не поставлять на коліна!
Нехай почуте сьогодні одному пом’якшить серце, іншому – просвітлить розум, несіть у своєму серці той великий заряд духовності і краси, який ми черпаємо з творчості Великого Кобзаря.
Шевченко наш,
Він для усіх століть.
Він – як Ісус Христос для України.
Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть,
І вас вже не поставлять на коліна!
Нехай почуте сьогодні одному пом’якшить серце, іншому – просвітлить розум, несіть у своєму серці той великий заряд духовності і краси, який ми черпаємо з творчості Великого Кобзаря.
Немає коментарів:
Дописати коментар